“Aceste femei”, scrie scriitorul Martina Devlin in introducerea ei, “sunt eroii mei’’. Adesea reduse la caractere bidimensionale sau scrise din istorie, actiunile lor totusi inca “reverbereaza” in timp. In aceasta prima colectie de povestiri scurte, Devlin incearca o re-animatie, aducand inapoi o distributie a femeilor istorice in tot radicalismul si vivacitatea lor controversata.
Devlin face o amploare ampla si ambitioasa, aratand o aplicatie calificata si o intelegere a istoriei irlandeze si a contextelor sociopolitice ale vietii femeilor. Ea exploreaza, de asemenea, atat femeile unioniste, cat si cele nationaliste – cei care au pus sufletul in fruntea politicii lor si cei care au lobby pentru schimbari industriale. Incepe cu Mary Ann McCracken, reformator social si abolitionist, care este descris pentru cumpararea de pasari din casa din piata, astfel incat sa le poata elibera, o prefigurare apta de activismul ei ulterior. Desi povestea ei se concentreaza in principal pe relatia ei cu fratele ei si se termina inainte de inceperea radicalismului ei, ea pune tonul colectiei ca pe o carte care anima cu abilitate contextele istorice pentru cititorii necunoscuti.
Acestea nu sunt toate figuri istorice necunoscute sau nefamiliare. Maud Gonne, de exemplu, si Countess Markievicz , sunt incluse. Ce este edificator atunci cand cartea este citita de la inceput pana la sfarsit, cu toate acestea, sunt interactiunile intelectuale si politice dintre femei, un ecou in timp. Analiza studiata a lui Anna Parnell despre zahar gaseste o coada lunga in abstinenta de zahar a lui Mary Ann McCracken, in semn de protest fata de comertul cu sclavi. De asemenea, Devlin subliniaza aceste femei ca precursori importanti si pietre de atingere pentru progresivii ulteriori. Femeile din miscarea de vot, de exemplu, au gasit o sursa de inspiratie pentru abilitatile organizationale ale activistilor Ligii de Tale Ladies.
Imaginatii narative
Forma povestirii scurte, oferind flash-uri de caracter si impuls, lasa curiosi cititorii. Fara indoiala, cartea lui Devlin va determina cititorii sa caute mai departe opere istorice si biografice despre aceste femei, si aceasta ar putea fi locul in care isi gaseste puterea-cheie. Dupa cum scrie Devlin in introducerea sa in colectie, pe baza deciziei sale de a scrie aceste povestiri ca niste naratiuni imaginate, mai degraba decat intrari biografice, fictiunea are o “chinuire ciudata” asupra cititorului, o “evadare” care ne permite sa traim, viata altui personaj.